MPK w Częstochowie i Sieć Łukasiewicz będą pracowały nad napędami do autobusów
List intencyjny przedstawiciele obu podmiotów podpisali przed kilkoma dniami w Poznaniu.
Jak podali przedstawiciele MPK i Łukasiewicz – PIT, współpraca będzie dotyczyła stworzenia projektu, opracowania, testowania i wdrożenia elektrycznych lub hybrydowych układów napędowych w autobusach miejskich, z wykorzystaniem paliw lub metod zasilania umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.
„Wspólne działania mają przyczynić się do wypracowania autorskich, prototypowych rozwiązań, które w przyszłości będą możliwe do wprowadzenia w mechanizmach pojazdów floty częstochowskiego przewoźnika. Do tego projektu oba podmioty zadeklarowały wykorzystanie paliw czy metod zasilania, które umożliwią ograniczenie lub wyeliminowanie szkodliwych substancji z miejskiego otoczenia, w tym emisji CO2” - poinformował rzecznik częstochowskiego MPK Maciej Hasik.
„Zawsze byłem przekonany o tym, że specjaliści pracujący na co dzień dla naszego MPK to inżynierska czołówka kraju. Potwierdziły to ostatnie lata, kiedy we współpracy z podmiotami zewnętrznymi opracowywaliśmy kolejne kroki technologiczne umożliwiające modernizacje autobusów gazowo-elektrycznych, które zostały przywrócone pasażerom. Te procesy trwają, a przyszłość przyniesie nowe wyzwania, dlatego konieczny jest dalszy rozwój” - podkreślił prezes MPK Mariusz Sikora, który w imieniu spółki podpisał porozumienie z zastępcą dyrektora Łukasiewicz – PIT Dariuszem Garbcem.
Dokument został podpisany na stoisku Urzędu Marszałkowskiego Woj. Wielkopolskiego w Poznaniu podczas targów NetZero Energy oraz H2POLAND, które od 8 do 10 kwietnia odbywały się w Poznań Congress Center.
Do Sieci Badawczej Łukasiewicz, założonej w 2019 r., należą 22 instytuty badawcze zlokalizowane w 12 miastach Polski. W prace Sieci zaangażowanych jest około 4500 specjalistów z różnych dziedzin. Jednostką koordynującą pracę instytutów jest Centrum Łukasiewicz. (PAP)
kon/ mmu/
