Tramwaje Śląskie dostały jedną ofertę z Pesy na unijny zakup tramwajów 25-metrowych
W informacji o kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia Tramwaje podały, że na zamówienie podstawowe zaplanowano kwotę 558,9 mln zł brutto, a na prawo opcji 338,3 mln zł brutto - łącznie 897,2 mln zł brutto.
Jak wynika z ogłoszenia opublikowanego w poniedziałek na platformie przetargowej TŚ, jedyną ofertę w postępowaniu złożyła Pesa. Cenę oferty netto za zamówienie podstawowe i prawo opcji producent określił na 924,2 mln zł; cena brutto wynosi 1 mld 136,8 mln zł.
W poprzedniej europejskiej perspektywie finansowej spółka kupiła przy wsparciu unijnym łącznie 55 nowych pojazdów (45 dłuższych z Pesy, 10 krótszych z poznańskiego Modertransu). Pod kątem obecnej perspektywy Tramwaje Śląskie ogłosiły 18 czerwca br. dwa przetargi. W mniejszym z nich spółka w piątek otworzyła jedyną ofertę Modertransu na zakup 10 nowych wozów 13-metrowych za 101,7 mln zł brutto.
Przedmiotem większego zamówienia jest dostawa nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych i dwukierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 22 metry i nie większej niż 25 metrów, z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji.
Kryterium oceny ofert w 100 proc. będzie cena. Zamówienie podstawowe dotyczy 30 wagonów jednokierunkowych oraz 10 wagonów dwukierunkowych, a prawo opcji do 25 kolejnych tramwajów jednokierunkowych, o takich samych parametrach i wyposażeniu.
W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych, o długości nie mniejszej niż 13,5 metra - również z pakietem naprawczym i sprzętem do eksploatacji.
Większe zamówienie jest przewidziane do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FENIKS) oraz w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) obecnej perspektywy finansowej 2021-27, a mniejsze - jedynie środkami KPO.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice. (PAP)
mtb/ mmu/